PhonD0a Orang Rmai. IniKeadaan Trkini Plakon BobLokman, Bteri Jntung DahTlnggal Sdiklt

Kuala Lumpur – “Saya sekarang cepat p.enat. Kel.etihan itu dah tak boleh hilang dah. Sendiri kena pandai a.djustlah untuk pergerakan. Dah tak boleh nak tergesa-gesa berjalan laju lagi.”

Demikian kata pelakon dan penulis lirik, Bob Lokman, 58, dengan nada termengah-mengah ketika dihubungi untuk bertanya khabarnya yang menetap di Kelantan.

Bob atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman berkata dia perlu lebih banyak berehat dan mengawal pemakanan terutama kurang minum air. Katanya, dia juga tidak lagi mengambil minuman manis dan hanya minum air panas kosong saja.

Kredit Gambar

Sekarang, saya dah tak minum air yang manis-manis langsung. Hanya minum air panas kosong saja supaya tidak minum banyak. Alhamdulillah, selera makan pun bagus.

“Tapi, untuk makan saya kena h.ati-h.ati juga sebab susah nak telan dan lambat juga nak proses,” katanya yang memaklumkan dia cepat p.enat kerana kekuatan j.antungnya kini tinggal 10 peratus saja.

“Selagi bateri ini tidak m.ati, selagi itu saya bernafas. Apabila sudah sampai ajal, habislah. Tunggu waktu sampai sahajalah. Selagi sempat, selagi itulah kita mencari kesempatan untuk menjadi lebih baik,” katanya.

Menurut Bob, keadaan j.antung berkerja yang normal bagi orang sihat adalah 60 peratus, tetapi untuk keadaannya kini tidak sebegitu lagi kerana dia cepat penat dan tak boleh banyak bergerak.

“Sekarang, berjalan untuk jarak yang dekat pun, saya dah penat. Baru-baru ini, ketika melawat anak di sekolah tahfiz, saya penat hingga sesak nafas di hadapan tandas sampai keadaan jadi kecoh sebab semua orang c.emas.

“Ini pun nak pergi ke H.ospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah pada hujung bulan nanti Jun untuk pemeriksaan lanjut j.antung, tak tahu macam mana lagi. Saya dah tak boleh nak berjalan jauh, cepat penat,” katanya.

Ditanya mengenai bantuan kewangan diterima, Bob berkata dia bersyukur kerana ada rakan-rakan rapat yang membantu. Namun, katanya bagi mereka yang mahu menghulurkan sumbangan dia tetap menerima juga.

Terima kasih diucapkan kepada semua yang membantu. Doakan juga saya terus kuat dengan ujian Allah ini.

“Saya sudah menerimanya dengan r.eda dan sabar. Sekarang, saya terus bertahan selagi termampu. Saya yakin dengan segala kebaikan itu daripada Allah,” katanya memberitahu diziarahi pengarah dan pelakon Sabri Yunus, baru-baru ini.

Terdahulu, pada 8 April lalu Bob dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi ICU Pusat Rawatan Sultan Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di Kuantan, Pahang kerana mengalami m.asalah cepat penat.

Pada 21 April lalu, Bob berpindah ke Institut J.antung Negara IJN untuk ra.watan lanjut. Namun, a.kibat kekangan kewangan dialami dia hanya mendapatkan rawatan selama tiga hari di IJN dan keluar dari h.ospital serta balik ke Kelantan pada 24 April lalu.

Kredit : HM/FB

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.